Blog

De kracht van herhaling!


De kracht van herhaling

Je kent het vast wel. Je luistert naar een presentatie en vraagt je na afloop af wat de spreker zijn publiek nu eigenlijk wilde vertellen. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je je hebt verveeld, het lukt je alleen niet om de kernboodschap samen te vatten. Je kunt bij de presentatie geen titel bedenken, zeg maar.

Het probleem is dat onze hersenen voortdurend bezig zijn informatie te filteren, waardoor het onmogelijk is om alles op te slaan. Elke presentatie die langer dan 45 minuten duurt is alleen daarom al een uitdaging. Voor de toehoorders, maar natuurlijk ook voor degene die de presentatie geeft.

Wees je je als spreker dus bewust van het volgende: om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk informatie bij het publiek blijft hangen, moet je presentatie een goede opbouw hebben – maar er moet ook herhaling in zitten. Deel je kernboodschap meerdere malen mee. Aan het begin, in het midden en aan het eind van je presentatie.

Help je publiek om je boodschap te begrijpen en te onthouden!

Door de kernboodschap te herhalen, bereik je ook de mensen die wellicht een paar minuten te laat komen. Of die nog met hun hoofd bij andere zaken zijn, nog even snel een whatsappje sturen of worden afgeleid door wat degene op de stoel naast hem of haar aan het doen is. Geef iedereen de kans om je presentatie en de kernboodschap daarvan te horen, te begrijpen en de belangrijkste stellingen daarin in zich op te nemen. Aan het eind heeft de aandachtige luisteraar je kernboodschap drie keer gehoord en iedereen die was afgeleid minimaal één keer.

Ik geef de deelnemers aan mijn seminars graag het volgende mee: Tell them what you are going to tell them, tell them, tell them what you told them!

Vergelijkbare posts
x

Aanmelden nieuwsbrief

* verplicht
X