Beelden creëren in de geest

Globalisering, mobiliteit, digitalisering, klimaatverandering - allemaal belangrijke onderwerpen. Maar zelfs de spannendste lezingen worden door het publiek nauwelijks onthouden als de grote modewoorden niet worden gevolgd door concrete voorbeelden. Ook hier is mijn ervaring: Geef drie voorbeelden, dan pik je ook zoveel mogelijk toehoorders op.

De ijsbeer bijvoorbeeld, die herhaaldelijk in het pakijs breekt op zoek naar voedsel, brengt de gevolgen van de klimaatverandering op een dramatische manier tot leven. De kans dat het publiek zich aangesproken en, in het beste geval, opgepikt voelt, is des te groter als er emoties worden aangesproken.

Concrete voorbeelden creëren beelden in de geest als ze goed beschreven en verteld worden. De beelden worden zelfs geleverd in de vorm van foto's of korte video's. Vaak is het echter nog gemakkelijker om te onthouden wat in het eigen hoofd is gecreëerd. Wees dus niet bang om je publiek een beetje fantasie toe te vertrouwen. Geef niet alles weg. Gebruik een goede storytelling, een dramaturgie in uw presentatie, zodat de luisteraar zich kan identificeren met wat u zegt.

In mijn seminars 'Succesvol presenteren' laat ik de deelnemers altijd twee plaatjes zien en vraag ik welke hen het meest aanspreekt. Ze wijzen altijd naar het fietsplaatje. Omdat het concreet is. Mijn mening is: "Beton slaat nergens op!"