De kracht van de herhaling

Misschien kent u het wel: u luistert naar een lezing en aan het eind vraagt u zich af wat de spreker eigenlijk tegen zijn publiek wilde zeggen. Misschien was het helemaal niet zo dat je je verveelde, je kunt gewoon de kernboodschap niet samenvatten. Je kon de lezing geen kop geven, bij wijze van spreken.

Het probleem is: onze hersenen filteren automatisch, ze kunnen niet alle informatie opslaan. Elke lezing die langer dan 45 minuten duurt is dus sowieso een uitdaging. Voor het publiek, maar natuurlijk ook voor degene die het geeft.

Dus als u nu in de rol van spreker zit, let dan op: om zoveel mogelijk in het geheugen van uw publiek te blijven hangen, heeft de presentatie een goede structuur nodig - maar ook herhaling. Communiceer uw kernboodschap meerdere malen: Aan het begin, in het midden en aan het eind van de presentatie.

Help uw publiek uw boodschap te begrijpen en vast te houden!

De herhaling van de kernboodschap is ook belangrijk voor degenen die misschien een paar minuten te laat zijn aangekomen. Zij die nog veel aan hun hoofd hebben, die even een sms sturen of kijken wat de persoon die naast hen zit aan het doen is. Geef iedereen de kans om uw presentatie en de kernboodschap te horen, te begrijpen en uw belangrijkste stellingen mee te nemen. Uiteindelijk zal de aandachtige luisteraar het drie keer gehoord hebben en de verstrooide luisteraar minstens één keer.

Ik zeg graag tegen mijn seminardeelnemers: Vertel ze wat je ze gaat vertellen, vertel ze wat je ze verteld hebt!