Self-upgrade: Wees de genereuze versie van jezelf!

Hoe klim je op de carrièreladder? Er is een onderzoek van IBM waarnaar sinds de jaren negentig steeds weer wordt verwezen en dat wordt geciteerd. Het onderzocht de factoren waarvan professioneel succes afhangt. Het verbazingwekkende resultaat is dat slechts tien procent van ons succes te maken heeft met onze prestaties en de kwaliteit van ons werk, dertig procent met de indruk die we maken op bazen en collega's, en zestig procent met onze reputatie in het bedrijf en in de bedrijfstak. Of iemand succesvol is of niet hangt dus vooral af van zijn imago.
Het belang van zelfmarketing blijkt niet alleen uit de onderzoeksresultaten - het is ook mijn persoonlijke ervaring. Ik werk al 20 jaar in een internationale marketingcontext. Als marketingdeskundige vertel ik de bedrijfsleiders met wie ik werk al vele jaren dat succes onlosmakelijk verbonden is met een sterk, individueel merk. Dit wordt bereikt door een constante positionering in de markt, aanwezigheid bij de doelgroep en emotionele storytelling.

Het goede is: iedereen draagt genoeg potentieel in zich voor een opwaardering van zijn zelf. Het is de moeite waard om zijn persoonlijkheid te trainen, want succes zal niet alleen op het werk optreden, maar zal ook zeer positieve effecten hebben op privé-niveau. Wie zijn persoonlijkheid traint, bereikt een grotere eigenwaarde, meer authenticiteit en een beter charisma. Zelfmarketing helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen. Om geloofwaardig te zijn, moeten we de genereuze versie van onszelf leven. Voor mij betekent dit dat ik van ganser harte en geëngageerd ben, en niet genoegen neem met de eerste de beste oplossing. Maar het betekent ook menselijkheid tonen - vooral als leider - hartelijk zijn en, op het juiste moment, de dingen laten gaan, niet gespannen raken.
Mijn ervaring en de wens om anderen daarvan te laten profiteren inspireerde mij tot het ontwikkelen van een index voor een ego-upgrade, de Anouk Index. Mijn concept bestaat uit zeven elementen van succes. In deze blog ga ik per aflevering uitgebreid in op de verschillende elementen. Uiteindelijk komt er een richtlijn voor persoonlijke PR, kortom: zelfmarketing 3.0. Voor mij hoort daar "lak & leer" bij, een van mijn zeven elementen. Dat betekent soms nee kunnen zeggen, je angst voor moeilijke gesprekken kwijtraken of je eigen succes zichtbaar maken. Het gaat om het definiëren en ontwikkelen van je eigen stijl - niet alleen in termen van uiterlijke kenmerken. Als je je te veel aanpast aan je omgeving, zul je niet worden gezien als een onafhankelijke persoonlijkheid.

Of laten we "Vices & Losers" nemen: je kalmte bewaren als het moeilijk wordt, je eigen zwakheden accepteren, je ruwe kantjes laten zien. Je hoeft hiervoor geen humeurig kreng of een schreeuwende baas te worden. Het gaat er meer om dat je jezelf zo goed mogelijk en vooral authentiek uitdrukt.

Mode-ontwerper Giorgio Armani zegt: "Elegantie gaat niet over in het oog springen, maar over herinnerd worden."

Deze slimme zin kan worden toegepast op de hele persoonlijkheid. Waarom werken we er niet aan om vast te zitten in de gedachten van onze bazen, collega's, maar ook in de gedachten van alle andere mensen die we ontmoeten?

Tot ziens,
De jouwe, Anouk Ellen Susan